Möt Olof – Head of Customer Success med stadig fot kvar i försvaret - Försvarskarriär
Medarbetarporträtt

Möt Olof – Head of Customer Success med stadig fot kvar i försvaret

Olof – Head of Customer Success

En sen tågresa hem och en perfekt utformad jobbannons var startskottet för Olofs första steg mot en karriär inom försvarsindustrin. Idag är Olof Rodhe Head of Customer Success på Elbit Systems Sweden med en bakgrund som nästan verkar skräddarsydd för tjänsten, men det kunde inte vara längre från sanningen.

2011 fick Olof hem ett brev om frivillig militär grundutbildning, planen var självklar – färdigställ grundutbildningen och fortsätt vidare med livet.

– Så blev det inte, det var en alltför trivsam om utvecklande miljö så genast efter grundutbildningen påbörjade jag mina studier för att bli specialistofficer. Jag var helt förtrollad av den världen, berättar Olof.

Efter 5 år inom försvaret och några fler som konsult åt FMV bestämmer sig Olof för att ta nästa steg i karriären och ansöker till tjänsten han fastnade för den där sena tågresan hem från Luftvärnsregementet i Halmstad. Kort därefter påbörjar Olof sin resa på Elbit Systems Sweden. På sin första dag möts han av Tobias Wennberg (VD) som står och lutar sig mot en kartong från IKEA.

– Det var dags att börja bygga, i två bemärkelser. På den vägen är det, säger Olof.

Idag har Elbit Systems Sweden mer än tiodubblat sin personalstyrka och Olofs tjänst har utvecklats från att omfatta serviceärenden och materielsystem till att vara ansvarig för företagets samtliga tillgängligheter för kund.

– I min roll som Head of Customer Success krävs kundfokus, struktur och kvalitetsmedvetenhet. Men viktigast av allt är de mänskliga relationerna. Det absolut bästa med mitt jobb är att få arbeta i en miljö som bäst symboliseras med en ljudbang, och då syftar jag inte på bullret utan hastigheten. Alla håller ett riktigt högt tempo och våra beslutsled är snabbast i branschen, säger Olof.

Elbit Systems fick 2016 uppdrag att förse Armén med ett nytt marktaktiskt radiosystem, Radio570. Införseln av radiosystemet tar upp den större delen av Olofs tid och är ett projekt som ligger helt rätt i tiden enligt Olof.

– Att få arbeta direkt mot kund, och se hur våra system bidrar till att vässa Sveriges försvarsförmåga i takt med att digitaliseringen tar fart är riktigt häftigt. Det kan bli en del sena kvällar och tidiga morgnar men jag kan inte tänka mig ett viktigare sätt att spendera min tid, konstaterar Olof.

Olof är fortfarande aktiv inom försvaret som reservofficer, någonting man uppmuntras till på arbetsplatsen. Han tjänstgör vid ett par tillfällen varje år för att vidmakthålla sina militära kunskaper, ofta i samband med större övningar.

– En stor del av varför jag är där jag är idag, är för att Försvarsmakten har valt att investera i mig. Jag ser min tjänstgöring inom reserven som ett sätt att ge tillbaka. Jag känner också ett ansvar att vara med och bidra, särskilt i tider som dessa. Möjligheten till att tjänstgöra som reservofficer vid sidan av jobbet är en mycket uppskattad förmån bland flera kollegor. Det blir även ett ypperligt tillfälle att bryta vardagen och omkalibrera, menar Olof.

OIof beskriver sin militära tjänstgöring som otroligt formande och han menar att den absolut viktigaste inställningen han tar med sig därifrån är ”ensam är inte stark” och hur viktig en gemensam målbild kan vara. Han berättar vidare att han under sina år på Elbit har fått skapa sin egen struktur och att han har försvaret att tacka för den erfarenheten.

Idag har Elbit Systems Sweden cirka 30 anställda i Göteborg och koncernen har totalt cirka 18 000 anställda världen över.

– Vi är ett litet bolag med en drake i ryggen, det är en väldigt unik sits som låter oss ha en personlig och nära relation med våra kunder samtidigt som det tillåter oss att befinna oss i den absoluta spetsen av teknologi, avslutar Olof.